onsdag 8 juni 2016

Österbron

Yimby lägger upp billigare förslag
till Östlig förbindelse:
ÖSTERBRON
Illustration: Mikael Grahn

Förslaget innebär att man ratar Trafikverkets tunnelförslag till förmån för en vacker hängbro.
Till skillnad från tunneln som vänder sig till bilismen kan bron byggas med spårväg, cykelbanor och gångstråk och bilarna läggs i ett undre separat däck!

Mer om förslaget finns på denna blogg under "Österbron", som är en del av mina konstruktiva lösningar. Förslaget i sin helhet påbörjades av mig där jag sedan kontaktade Mikael Grahn för att få ett produktivt samarbete gå i hamn. Resultatet ser ni bland annat i bilden nedan. Tillsammans med Yimby la vi fram en pressrelease och har nu kontaktat de ansvariga för detta projekt.
Illustration: Mikael Grahn

Varför bro istället för tunnel?

Det jag nu ska upplysa om är Trafikverkets alternativa lösning om en tunnel med spårväg i, för en sådan finns det nämligen! Trafikverket har tagit fram 4 alternativ till spårvägsdragning i Östlig förbindelsetunneln. Spårväg i mitten, spårväg till vänster, spårväg till höger och egen spårvägstunnel i mitten. 
Från Sickla dras spåret i tunnel genom en rejäl tilltagen båge under Finntorp via Svindersviken/Kvarnholmen, 130 meter under Saltsjön och sedan ända bort till Frihamnen och tunnelsträckan skulle då bli 6,1 kilometer lång! Vilket kan jämföras med Södra länkens tunnelsträcka utan en enda station! Tunnelns djup når hela -130 meter under jord (se bild nedan) och lutningen motsvarar en lättare berg-och-dalbana! Betänk er vad Förbifarten kostar per kilometer: cirka 3 miljarder kronor och då utan spårväg! (läs DN-länk här) Det innebär att tunnelalternativet här hamnar på 18,3 miljarder utan spårväg för då måste man lägga ungefär 10 meters spårbredd till. I runda tal alltså 26 miljarder kronor!
Här nedan ett par skisser från Trafikverket: 



Nedan: texten längs ned, är det verkligen sant?



Yimbys förslag till Tvärbanans spårvägsdragning i Nacka mot Österbron.
Karta: Mikael Grahn

Ett broalternativ med en förlängning av Tvärbanan, som också kopplas ihop med Spårväg City i Värtahamnen, skulle kosta en tredjedel av tunnelalternativets prislapp, mellan 6 till 7 miljarder. Och i ärlighetens namn, vem skulle vilja sitta och åka spårvagn i över sex kilometer bergtunnel varje morgon och eftermiddag när man kan få en vacker utsikt över staden och skärgården för samma biljettpris?

Yimby hoppas naturligtvis att de ansvariga politikerna och Sverigeförhandlingen hörsammar detta förslag och tänker om. 
Vi är idel öra och hjälper gärna till att lösa denna förbindelse på bästa sätt!

Oscar Freyre
2016-05-08

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

all Posts Plugin for WordPress, Blogger...